tisdag 5 mars 2013

Ett nedslag i verkligheten eller 200 dagar till närmaste val

Drygt 200 dagar kvar tills super valåret börjar. I rask takt skall fem val avgöras. Vad har dessa val att göra med din vardag och varför är dom så oerhört viktiga? På den första frågan skulle man nog kort och gott kunna säga allt. Från det du vaknar tills du går och lägger dig ja tom medan du sover har politiken ett finger med i hur ditt liv tar sig ut. När det gäller andra frågan handlar det om demokratins fortlevnad. Sverige har idag ett mycket högt valdeltagande något som borgar för ett starkt demokratiskt inflytande. Något som inte är givit, om vi tittar oss runt i Europa och övriga världen.


Nu har arbetet på allvar börjat för att ta fram handlingsprogram och snart kommer även nomineringsprocessen igång på allvar för alla partier. Handlingsprogram är att ta ställning till sakfrågorna men också för att ge väljarna ett hum vart åt det bär i viktiga frågor. Listor av alla slag är viktiga. Där redovisas vem som ska bära fram partiernas budskap, skapa förtroende för sina tankar och förslag helt enkelt vara partiernas ansikten utåt. Person blir allt viktigare ibland så viktigt så att man röstar på kandidaten mer är partiet

Ok vad kan jag göra som Sollentunabo. Jag tycker du ska ställa dig frågan i god tid före varje enskilt val. Vad är viktigt för mig? Vad får min vardag att funka för mig och mina nära och kära? Var får jag tag i informationen om vilket parti som har svaren?

Jag sitter varje torsdag i centrum för att tala med Sollentunabor. Försöker träffa så mycket människor som möjligt och prata inte alltid partipolitik utan lika mycket politik. Idag var jag och besökte en skola i Rotsundagård. Skolan drivs av Carema och naturligtvis blev det diskussion om kvalite och vinster i välfärden. Men jag fick också se en väl fungerande verksamhet för våra mest utsatta i samhället. I detta fall barn med olika diagnoser  som bla austism. Barn som behöver, kärlek och omtanke men också gränser och hjälp att utvecklas just utifrån deras behov.



På bilden ser du  från vänster,Lotta Mårtensson samhällsstrateg, jag själv, två duktiga medarbetare och rektorn Helena Söderqvist Lönnblad.
Häftigt ordval på väggen föresten inte minst med tanke på verksamhetens art. Det är till att se människan. Föresten funderar jag på verksamhetens namn, står på vänstra sidan av väggen. Varför heter det Järva?  Betyder VIP det jag tror? Allt vet man inte men en del får man nog med tiden svar på.


Så gör jag, alla partier har sitt sätt. Ta chansen leta upp dem, engagera dig. Det är så vi försvarar demokratin och utvecklar Sollentuna. Upp på barrikaderna, det är där det sker, Det är där vi möts!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar