tisdag 10 augusti 2010

SURDEG MELLAN KRÄFTA OCH TISDAGSTENNIS



Svensk ungdomsarbetslöshet högst i Europa!

25000 färre jobb i vård, skola omsorg!

12000 utförsäkrade 370 har fått jobb!


Rubrikerna lyste mot mig precis innan jag skulle iväg på kräftskiva i fredags. Tre faktapunkter av tio på en lista som "sparkar". Samtidigt en lista som gör mig ledsen. Alla fakta är hämtade från säkra och angivna källor (inom parentes).

1. Hög arbetslöshet bland unga – ingen synvilla

Ungdomsarbetslösheten i Sverige är bland de högsta i Europa (Eurostat). Trots jobbkris skars 20 000 helårsplatser bort inom Komvux mellan helåret 2006 och helåret 2009. (Skolverket)

2. 25000 färre jobb i välfärden

Under det senaste året har antalet sysselsatta i den skattefinansierade välfärden vård, skola och omsorg – oavsett driftsform - blivit 24 000 färre. (SKL)

3. 12 000 utförsäkrades - 370 fick jobb

Vid årsskiftet kastades över 12 000 personer ut ur sjukförsäkringen, på grund av regeringens ”stupstock”. Efter ett halvår har endast 370 av dessa (bara 3 %) fått ett vanligt osubventionerat jobb. (Försäkringskassan)

Det här är fakta som inte går att slingra sig ur – så här ser det ut i Sverige idag efter borgligt styre!. Jag väntade lite med att läsa resten av faktalistan tills efter kräftorna för att inte förstöra mitt goda humör, men kunde knappt bärga mig så jag fick läsa:

Pensionärer betalar 700 kronor mer i skatt än vanligt folk

Andelen långtidsarbetslösa är historiskt hög


Det blir inte bättre av att studera källorna och detaljerna:

3. Pensionärsskatt – diskriminerar äldre

Idag betalar en pensionär med normal pension 700 kronor mer i skatt varje månad på grund av regeringens politik. (RUT)

5. Var tredje arbetslös är långtidsarbetslös

Andelen som är långtidsarbetslösa är historiskt hög (SCB). Regeringen har halverat antalet platser inom arbetsmarknadsutbildningen (Arbetsförmedlingen).


9 av 10 tjänar på ett regimskifte!

I klartext står det att den rödgröna budgeten ger mer i plånboken för så gott som alla människor. Det är en faktaspark som fick mig att må lite bättre – klar fördel, de rödgröna.

6. Nio av tio tjänar på den rödgröna budgeten

9 av 10 inkomstgrupper får en ökad disponibel inkomst med den rödgröna budgeten. (RUT)

Jag funderar medan jag med blandade känslor läser de tio faktasparkarna – är det här något som Reinfeldt och company tänker mörka?

Det går inte – det här är ju fakta.

466 600 arbetslösa och 100 000 färre jobb

Rikast i Sverige har blivit ännu rikare och tar största delen av kakan.

7. 100 000 färre jobb – svensk arbetsmarknad halkar efter.

466 600 personer är arbetslösa. Under mandatperioden har sysselsättningen minskat motsvarande 100 000 färre jobb (SCB). Arbetslösheten har ökat mer i Sverige än genomsnittet i Europa, sedan hösten 2006. (Eurostat)

8. Den rikaste procenten har fått 25 gånger mer

Den enskilda procentenhet (1 %) som tjänar bäst har fått lika mycket genom regeringens politik som 25 % av svenska folket tillsammans. (RUT)

Två faktasparkar återstår. De tidigare sitter som sparkar i veka livet:.


9. 100 miljarder i sänkta skatter

Regeringen ärvde 70 miljarder kronor i överskott. Nu har detta förbytts i ett stort underskott (Finansdepartementet). Skatterna har sänkts med närmare 100 miljarder kronor (RUT). Nu planerar man för att sänka skatten med ytterligare 100 miljarder kronor.

10. (M) är ett bidragsparti!

Socialbidragen ökar i åtta av tio av landets kommuner (Socialstyrelsen). Det är över 70 000 personer fler i utanförskap än vid valet, enligt moderaternas egen definition ”bred arbetslöshet” (RUT) Barnfattigdomen är rekordhög och har ökat med 30 % under mandatperioden (RUT).

Ärligt talat. Jag inledde läsandet före fredagens kräftskiva. Ikväll är det tisdag. I eftermiddags spelade jag tennis en timme för att bli av med frustrationen.

Jag tycker alla borde fråga sig – har vi råd såväl moraliskt som ekonomiskt att låta nedmonteringen av välfärdssvarige fortsätta? Jag tycker det är självklart efter denna faktasparklista att det är en röst på de rödgröna i allmänhet och (S) i synnerhet som med en självklarhet borde gälla.

Tvekar Du?

Kolla tiopunktslistan igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar