måndag 23 augusti 2010

STOLPSKOTT DAG 2

Reaktionerna på mitt blogginlägg igår blev stora. Många förvånades över hur (M) självsvåldigt kan går förbi, eller snarare negligéra, polistillstånd och strunta i både det egna kommunala energiboilagets och polisens beslut. Det visar sig nu att den omfattande affischeringen på kommunens lyktstolpar skett utan någon som helst dokumentation.

Är det här trixandet och glidande runt demokratin ett resultat av 30 års sönderregerat ledarskap är det hög tid för förnyelse och majoritetsbyte.

Idag ringde jag Sollentuna Energi. Ansvarig tjänsteman enligt polistillståndet är på semester och är oanträffbar. Nästa tjänsteman i turordning hade varken lust eller tid att kommentera. Slutligen fick jag tag på energibolagets VD Gösta Söderkvist som lämnade beskedet att han inte heller hade tid och resurser kontrollera överträdelser av polistillståndet trots att det omfattas av bolagets ansvar.

Gösta Söderkvist gav senare följande svar via mail:

”Beträffande Dina synpunkter på otillåtet uppsatta valaffischer kommer vi i första hand att be de ansvariga på respektive parti se till att tillstånden följs om vi inte ser något som kan betecknas som trafikfara, med anledning av att vi inte har resurser för att kontrollera efterföljandet av tillstånden. Att sätta in extra personal för detta tror jag ställer till med förtret en glädje i kommunen. Åke Esberg som hanterar dessa frågor har semester och är tillbaka torsdag den 26/8. Jag kommer kontakta Ulf Berg och be honom agera i detta.”

Ulf Berg

Nästa steg blev att invänta svar från kommundirektören om vad som gäller. Sent om kvällen kom följande mail från honom:

”Det är fritt fram att sätta upp skyltar där tillståndet så medger. Vad jag vet så gjorde också de politiska sekreterarna en överenskommelse för ytterligare förtydliganden, gäller inte den heller har ni olika tolkning. Jag har talat med den stackars VD på SEAB som tvår sina händer. Jag tycker det vore på sin plats att de politiska sekreterarna sätter sig ned och gör upp om hur tillstånden ska tolkas. Jag ber Thomas A kalla till ett sådant möte.”

För att ha ytterligare på fötterna kontaktade jag Kommunstyrelsens ordförande Torbjörn Rosdahl som lät hälsa på telefon:

”Vi ville tänka på ett annat sätt och har utgått från var man kan affischera och vilka platser som är olämpliga. Sedan tog vi en diskussion med styrelseordförande i energibolaget samt ordförande i miljö- och byggnadsnämnden. Där kom vi fram till att bilagan från energibolaget i polistillståndet inte gäller samt att vi anser att vi meddelat övriga partier vad som gäller muntligen genom valledarna i respektive parti".

Flera frågor uppkommer naturligtvis då:

Hur kan man på eget bevåg köra över ett polistillstånd utan att söka nytt tillstånd med ny bilaga.

Varför finns inte det nya beslutet nedtecknat på någon form av protokoll så att en kunnat göras offentlig?


Jag har kollat med två av åtta valledare. De känner inte till detta beslut.

Är det inte lite vanskligt att ägaren från kommunens största parti på detta sätt tar över energibolagets och polisens roll utan att dokumentera och förankra.

Jag förstår att moderaternas agerande kommer att få konsekvenser. Att på detta sätt trixa och glida runt i demokratin är uppseendeväckande och kanske ett utslag av ett sönderregerat ledarskap efter 30 år.

”Tänka nytt eller annorlunda”. Det kräver väl inte att man hoppar över flera steg i besluts- och informationsordningen?

2 kommentarer:

  1. Är inte dom två som Torbjörn konsulterade dessutom moderater... I vilken roll hade de egentligen då diskussionen.

    SvaraRadera
  2. Precis i den riktningen tänkte jag. Tre moderater kommer överens utan dokumentation och insyn. Kör helt enkelt över polistillstånd och bilagan från energibolaget. Maktfullkomlighet eller negligerande av omvärlden?

    SvaraRadera