torsdag 20 december 2012

En julbetraktelse

Vad ska man jämföra majoriteten med?


Man kan ju börja med dom gamla grekerna. Demokratins fäder, dom som har givit oss så mycket vi håller kärt. Det är därför den uppenbara historiska parallellen till majoriteten är kejsarnas Rom. Och inte bara en parallell, utan även, som jag ska visa, en inspirationskälla. Speciellt kejsare som Caligula, men kanske mest av alla, Nero.

För vad är egentligen skillnaden mellan att sälja ut halva Malmvägen och skylla på kapitalbrist och att bränna ner halva Rom och skylla på dom kristna? Det är möjligen på grund av den uppenbara parallellen som kd varit tveksamma till utförsäljningen.

Och vad är egentligen skillnaden mellan Roms oförtröttliga legioner, och Tryggt och Snyggts horder? För att göra min jämförelse övertydligt så vill jag även åberopa Pluto. Pluto= romarnas Hades. Ett tecken så gott som något på att majoriteten bara har undergång att erbjuda. Undergång var ju också det Romarriket slutade med. Nu vill jag förstås inte mena att oppositionen är blodtörstiga barbarer som väller in med svärd i handen och plundrar det andra har åstadkommit. Nä, vi är övertygade om att pennan, eller i vissa fall truten), är mäktigare än svärdet.

Och med Roms undergång vill jag även ta död på den historiska parallellen och istället ägna mig åt hyllningar. Man får konstatera att Sollentunaborna trivs i Sollentuna. Dom menar visserligen att det först och främst är läget man uppskattar, och elaka tungor kanske skulle vilja göra gällande att läget är ingenting som majoriteten har inflytande över. Men trots allt har majoriteten valt att vara majoritet här, och inte i Burträsk. Dessutom förstår majoriteten att utnyttja läget. Låt mig förklara

Det måste erkännas att majoriteten ibland visar tecken på en speciell slags lömsk och diabolisk intelligens, även om dom gör sitt bästa för att dölja den. Det var inte förens nyligen som jag har förstått de egentliga planerna som majoriteten har för Sollentuna. Planen är i två, var och en för sig oskyldiga, delar:

Den första delen handlar om Eurokommunen. Det hela kan tyckas som ett meningslöst projekt. Att det bara är turister som kan tänkas handla i Euro, och att Sollentuna inte har så mycket till attraktioner. Speciellt inte när Edsbacka krog lagts ner. Det skulle innebära att det bara är en och annan vilsen turist som Sollentunas handlare skulle kunna skinna.

Men majoriteten vet bot och det är den andra delen av planen där majoriteten knyter ihop det hela till en fantastisk helhet:

Reklamprojektet, som inte bara kommer att få Sollentuna att bli kommunernas motsvarighet till TV3, utan som även kommer att resultera i en helautomatisk toalett. Likt en inkontinent pensionär efter 10 koppar kaffe vill jag hålla mig kvar vid toaletten för en stund: Helautomatisk? Man undrar ju om det inte finns delar i ett toalettbesök som inte kan, eller åtminstone inte bör, automatiseras. Jag hoppas att det rör sig om väl entusiastisk marknadsföring.

Här kommer dock det fantastiska i planen: Tänk er Helmut, en glad rundmagad tysk turist som reser till Stockholm, Sverige på isbjörnssafari. På planet dricker han förstås en hel mängd öl. Han kliver av vid Arlanda och åker vidare mot Stockholm.

Men ungefär halvvägs görs sig ölen påmind. Det är här Helmut blir förförd av Sollentunas möjligheter, för här kan Helmut göra ett litet besök på en helautomatisk inrättning. Och när Helmut lättad, och möjligen en smula chockad, kliver ut ur huset, det är då som Sollentunas alla krämare slår till och utan vidare betänkligheter charmar av Helmut varenda Euro han har på fickan.

Med det vill kejsar Nero, Helmut och mest av alla jag önska er alla en riktigt

God Jul och Gott Nytt År!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar