fredag 17 juni 2011

Bostad för alla, verklighet eller utopi!


Det kom ett mail till mig för en tid sedan. Jag kan inte låta bli att publicera det och samtidigt mitt svar med en undran ,SKA DET VARA PÅ DETTA VIS?Då det i princip är omöjligt att få en hyresrätt i Sollentuna kommun, mycket beroende på den förda
bostadspolitiken i kommunen, har jag tvingats tacka ja till ett förstahandskontrakt i Hjulsta i stället och måste
därmed på grund av kommunbytet be om omedelbart entledigande från mitt politiska förtroendeuppdrag i
kommunfullmäktige i Sollentuna.
Jag skulle dock vilja ta tillfället i akt och skicka med några tankar, speciellt till den politiska majoriteten.
Fundera några varv till och tänk långsiktigt innan ni fortsätter med en bostadspolitik som driver människor från
kommunen på det sätt som nu sker.
Hyresrätter behövs i en kommun som ska kunna ha en livskraftig befolkningsmix. Hyresrätter som även yngre
och medel- och låginkomsttagare har råd med - inte bara stora nybyggda lägenheter där 68 kvadratmeter
kostar 8900 kr per månad!
Ju färre hyresrätter det däremot går att söka (t ex på grund av alla utförsäljningar) desto fler sökande per
lägenhet blir det - och desto längre kötider. Är det verkligen rimligt att man i nuläget i princip måste ha stått i kö
i över fem år för att ens ha en chans till ett eget boende? Är det bra att det finns en hel del personer som har
stått i bostadskön i Sollentuna i 15+ år?
Särskilt en kommun som anser sig sträva efter att vara den bästa företagsvänligaste kommunen borde
tänka på att bostad är en förutsättning för att kunna arbeta. Jag fick höra mer än en gång under min tid som
arbetssökande att “det är ingen idé att vi anställer dig för du får ändå ingen bostad i Stockholmstrakten”
- enbart en hyra av ett mini-mini-övernattningsrum i andra hand gav mig chansen att ens komma på
jobbintervjuer i Stockholmstrakten!
En kommun som vill överleva och blomstra på sikt borde tänka till innan man fortsätter med en bostadspolitik
som driver speciellt ungdomar från kommunen - vem kommer vilja flytta tillbaks om 20-30 år när det kommer
behövas mycket arbetskraft inom t ex vissa omvårdnadsyrken? Skattepengar som skulle kunna ha kommit
kommunen till godo kommer till rätt stor del hamna i kommuner som har en mer framsynt bostadspolitik, är min
gissning.
Speciellt politiska partier som vill ha så lättrörlig arbetskraft som möjligt kanske bör fundera på om
det är så bra att medelst den nuvarande politiken tvinga in människor i långa, dyra lån och osäkra
bostadsprisspekulationssituationer.
Tack annars för en intressant tid i KF!
Med vänliga hälsningar
Fil. mag. Fil. kand. Astrid Raidl (mp)
https://picasaweb.google.com/a43astra/Sollentunahemsko?authkey=Gv1sRgCLKrn8-
qn5CDlgE&feat=directlink

Mitt svar lyder som följer:Hej Astrid

Det var ett tag sedan du skrev till oss men jag tar mig ändå friheten att ge min reflektion på det du skriver.

För det första beklagar jag att du lämnar KF inte minst pga denna anledning. Det är naturligtvis upp till var och en att oavsett anledning fatta beslut om sin egen framtid utifrån hur man upplever möjligheterna att,som i ditt fall, leva och verka i Sollentuna kommun. Men att förlora innevånare pga man inte hittar en lämplig bostad är extra trist.

För det andra.Jag och mitt parti har i åratal påpekat konsekvenserna av den förda bostadspolitiken. Ombildningen i kombination med att det byggs få hyresrätter i förhållande till antalet omvandlade och också i förhållande till antalet bostadsrätter är förödande. Inte om man vill ha nästan uteslutande egnahem och bostadsrätter utan om man som dig inte vill/kan hitta kapital eller vill bo i en hyreslägenhet. Företagarna i kommunen har pekat på svårigheten som den förda bostadspolitiken får på rekryteringen av arbetskraft. Hyresgästföreningen har pekat på den obalans som nu nått en smärtgräns för länge sedan.

Dessutom får ju ombildningen ett ytterligare konsekvens för hyresrätten och dom som i framtiden vill bo där.
Dom hyresrätter som i huvudsak omvandlas är dom med lägre hyror. Dom som byggs har allt som oftast en högre hyra tom änn dom som i det nuvarande beståndet ligger högst. Detta gör det alltså sucsesivt att vi får ett allt dyrare boende i vår kommun. Segregationen i Sollentuna blir allt tydligare. Dom med lägre inkomster göre sig icke besväret att försöka bo i vår kommun. Det är ett fattigdomsbevis.

Jag hoppas att vi en dag kan komma tillrätta med detta, men jag börjar tvivla.
Till dig Astrid, lycka till i din nya bostad och kommun. Vi kommer att sakna dig även om du inte är (S) märkt.

Trevlig sommar
Freddie Lundqvist
Oppositionsråd (s)

Frågan kvarstår ska det vara på detta vis.
Om svaret e nej gör din röst hörd september 2014...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar