fredag 10 december 2010

Lucka 10- Direkt från Dubai

Jag befinner mig långt hemifrån 17 minusgrader som jag hört att Ni har. Jag är i Dubai.

Det som slår mig idag under en stadsrundtur är 1) Störst, 2) Högst. 3) Gästarbetare.

HÖGST...
...är Kalifen, 800 meter hög. Den reser sig över stadssilhuetten och är synlig från alla håll i Dubai - Det Du Gabrielsson hade väl varit något i Sollentuna? I morgon åker jag upp till 240e våningen.

STÖRST...
...det skall allting vara. Dumal, ett köpcentrum med 1200 butiker och hotell Atlantis med 1500 rum, guldskulptur av 56 kilo rent guld och av allt finns det dubbla. Det har bara tagit tio år att bygga både störst och högst. Med en sådan takt i Sollentuna hade kommunens byggmål infriats fortare.

GÄSTARBETARE...
...finns det en och en halv miljon av i Dubai. En emiratier jobbar inte med sådant - han äger och han äger mycket. Å andra sidan betalar han heller ingen skatt, betalar bara fyra kronor per liter för bensinen och får gratis skola till sina barn - vi har en bit kvar innan vårt eget välfärdsbygge nått den nivån. En utmaning - vilken sosse antar utmaningen?

2 kommentarer:

  1. Jag hoppas ingen hoppar på utmaningen i punkten "gästarbetare". Det låter väldigt mycket som bruks- och patronsamhället som Socialdemokratin föddes ur.

    SvaraRadera
  2. Nej det hoppas inte jag heller på den punkten är vi överens både vad gäller (S) ursprung och gästarbetarnas situation. Däremot kan det väl vara eftersträvansvärt att sänka skatt bla på bensin och få gratis välfärd om det nu gick att uppnå utan att andra ink. miljön drabbas negativt. Gästarbetare nej däremot arbetskraftsinvandring JA men då måste vi få till en bättre intergrationspolitik.

    SvaraRadera