tisdag 8 januari 2013

Nytt hyressättningssystem för grundskolor och förskolor

 På kommunfullmäktige den 12 december minoritetsåterremitterades förslag till nytt hyressättningssystem för grundskolor och förskolor av oppositionen. Som en följd av detta får vi ett x-tra fullmäktige den 16/1, men det är det värt.Förslaget bygger på en större marknadsanpassning av skolornas hyror.



Vi delar inte majoritetens uppfattning. Vi anser att hyressättningen bör bygga på följande principer:

- Lokalhyran särskiljs från check- och peng till grundskolor och förskolor

- Verksamhets- och barnperspektiv samt möjlighet till en bra arbetsmiljö ska genomsyra fastighetspolitiken.

- Trafik- och fastighetskontoret är ansvariga för att hyra ut lokaler

- Likvärdiga villkor och förutsättning vad avser lokaler ska eftersträvas mellan respektive förskolor  
   och grundskolor


- Optimering av lokalnyttjande ska eftersträvas – lämpliga lokaler i samtliga skolor ska kunna    hyras ut till bl a föreningsliv.  
Ärendet skickades nu till kommunstyrelsen för ytterligare beredning.

1 kommentar:

  1. Även om jag tillhör majoriteten i fullmäktige så kanske jag kan be dig utveckla hur ni ser att lokalhyran ska särskiljas från elevpengen.

    Jag förstår att man kan göra det, men jag ser massor med problem - exempelvis att skolor i längden eftersträvar onödigt stora lokaler.

    Principer är bra, men jag utgår från att ni har något mer konkret bakom principen.

    SvaraRadera