måndag 13 december 2010

Lucka 13 Lucia och ljus från Dubai

Ett Luciatåg med kameler


Trodde jag åkt till självbombarnas och kvinnoförtryckets Mecka, men ack vad jag bedragit mig. Här finns inte ens klotter och ingen hotfull stämning mot oss västerlänningar.

Vaknade upp till BBC och nyheten om bomben i Stockholm.

Nibkorna är lätträknade här medan diskussionens vågor går höga i Sverige - det är upp och nervända världen.

Visst finns det en del man kan ifrågasätta, men då gäller det att se närmare på om det inte handlar om mina egna förenklade fördomar och min egen stigmatisering.

Idag har vi varit på ökensafari. Jeep i hiskelig fart över sanddynorna, solnedgång mitt ute i ingenstans med blodröd sol. Dagen avslutades med middag , kamelritt och vattenpipa. Jo, ja, alla vänner som känner mig - jag har rökt tobak mitt i öknen efter ett enkelt försvar att man får ta seden dit man kommer. Tänker att jag är lyckligt lottad som får uppleva allt detta, väl medveten om att det finns andra värden i väst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar