onsdag 17 augusti 2011

Väsjön; kommunens nya stadsdel!


(M) inte beredda att i nuläget samordna planeringen av
Sportfältsområdet – tydligt besked i kommunfullmäktige


Socialdemokraterna har tidigare föreslagit att
detaljplaneläggningen av Sportfältsområdet inom
Väsjöplaneringen ska samordnas och snabbas på.
I dag är Sportfältsområdet delat i tre olika
detaljplaner där beslut ska ske vid olika tillfällen
under en tre års period. Vid kommunfullmäktige
den 15 juni svarade kommunstyrelsens
ordförande Douglas Lithborn (M) att
majoriteten valt att prioritera planläggningen av
själva idrottsområdet.
”Vi har under våren arrangerat möten och samtalat med
många Edsbergsbor om planläggningen. De vill ha
besked om hur det blir”,
sa Roger Sjöberg,
kommunfullmäktigeledamot från Edsberg i
debatten.
” Vi måste fortsätta dialogen med Edsbergsborna. Det
behövs en öppen process med dialog, information,
utredningar, samtal, förankring, avstämningar, samrådoch
där det till slut leder fram ett bra beslut som i
samklang med Edsbergsborna”,
sa Roger Sjöberg (S)
i debatten.
”Efter alla de samtal som vi har haft har vi dragit
slutsatsen att vi måste samordna planläggningen av hela
Sportfältsområde, d v s delar av Södra Väsjön –
idrottsområdet och området norr om Ribbings väg. Det
behövs en samordning utifrån frågor som trafik,
parkeringar, kollektivtrafik utbyggnader, GC-vägar,
blå-gröna stråk, idrott, slalombackens framtid samt
naturligtvis bostadsbyggande”,
säger Roger Sjöberg
(S)
Kontakta gärna:
roger.sjoberg@sollentuna.se


Under våren har vi samtalat med många
Edsbergsbor kring Väsjöplaneringen
.

En fråga som återkommer i väldigt många samtal är
trafiken. Det är en påtaglig oro för hur mycket
trafiken i Edsberg ska öka när Väsjöförbindelsen
är byggd.
Trafiken kommer att öka i Edsberg, men det
kommer den göra oavsett om Väsjöförbindelsen
byggs eller inte. Det visar den nya
genomarbetade trafikrapport presenterats under
våren.
Det sprids för tillfället många rykten kring hur
mycket trafiken i Edsberg ska öka. En spridd
siffra är att det ska skulle gå 14 000 bilar på
Ribbings väg. Den siffran gäller Yxvägen i
sträckan mellan Edsbergs centrum och
Danderydsvägen. På den sträckan är det idag
9000 fordonsrörelser per dygn totalt i båda
färdriktningen. Enligt trafikutredningen så är, vid
full utbygnad, cirka 2000 fordonsrörelser per
dygn, av 14 000, att härröra från
Väsjöförbindelsen. Den övriga ökningen
kommer från en allmän trafikökning samt har sin
källa i de nya bostäder som ska byggas vid
Rösjöskolan. På övriga sträckor i Edsberg blir
trafikmängden betydligt mindre.
Det finns grundläggande problem redan i dag
med trafiken i Edsberg. Dessa har sitt ursprung i
trafikplaneringen när Edsberg byggdes ut på 50-
och 60-talen. 50-tals planeringen håller inte
längre nu när antalet bilar blivit betydligt fler.
Där detta är extra synbart är i området runt
Edsbergs centrum där det är trångt och bökig
och i att det i grunden bara finns en utfart från
Edsberg.
Det behövs göra något radikalt åt trafiken runt
Edsbergs centrum i närtid. Så att det blir lättare
att ta sig in till Edsbergs centrum och för att leda
bort ”smittrafiken” från Skyttevägen.
Väsjöplaneringen ger oss förutsättningar att se
över helheten och anpassa trafiken i Edsberg till
de krav som 2000-talet ställer i en tätbefolkad
stadsdel.
Joakim Jonsson (S) gruppledare i plan- och
exploateringsutskottet
joakim.jonsson@live.se
Berit Forsberg (S) gruppledare i miljö- och
byggnadsnämnden
berit.forsberg@naturskyddsforeningen.se
Kjell Ekdahl (S) gruppledare i trafik- och
fastighetsnämnden
kjell.ekdahl@politik.sollentuna.se
Fler arbetsplatser planeras i

Väsjöområdet –
verksamhetsområdet i västra Norrsättra utökas


Kommunstyrelsen beslutade på sitt
sammanträde den 25 maj att godkänna ett
markansvisningsavtal med JM Entreprenad


som gör att det tänkta verksamhetsområdet mellan
Norrortsleden och Frestavägen i norra delen av
Väsjöområdet kan utökas.
Verksamhetsområdet har tidigare haft en tänkt
omfattning på cirka 35 000 kvm, men genom
markanvisningavtalet utökas området till cirka
90 000 kvm. Kommunen erhåller de
ursprungliga 35 000 kvm och JM det som
överstiger dessa. Planläggningen av området är i
sin inledning, troligen kommer detaljplanen
antas under hösten 2012.
”Sollentuna behöver nya arbetsplatsområden. Det behövs
såväl för att nya företag ska kunna etablera sig, men
också för att företag som idag ligger på Kronåsen, där
Förbifart Stockholm ska byggas, och längs Industrivägen
där bostäder ska byggas ska ha någonstans att ta
vägen”,
säger Joakim Jonsson (S) gruppledare i
plan- och exploateringsutskottet i en
kommentar.
Kontakta gärna:
joakim.jonsson@live.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar