torsdag 15 november 2012

Systembolaget gör hembesök.



Service är väl alltid bra vem vill väl inte ha varor hemlevererade direkt till dörren oavsett det rör sig om skrymmande saker eller matkassar. Men nu är det dags att få alkohol hem till dörren. Först ut i Systembolagets försök med hemkörning är bl.a. Sollentuna. Men det är inte helt okontroversiellt i mina ögon även om det välsignas av kommunstyrelsens ordförande.


Systembolaget har vi för att upprätthålla en viss kontroll på vem och hur mycket som konsumeras. Även om detta blivit riktigt svårt med åren vilket inte minst kalla-fakta  programmet visar kan man ju ändå fråga sig, behöver vi mer tillgänglighet av alkohol? Målgruppen är främst personer med tidsbrist samt de som tycker att det är för tungt eller opraktiskt att bära hem varorna. För den förstnämnda gruppen låter det mer som en utveckling av rut-konceptet. Stressade människor ska ha möjlighet att få hem både mat o alkohol till dörren utan att fundera varför det blev så. Men för mig handlar det mer om tillgängligheten. Missbrukare och sällandrickarna löser det där en då var och en på sitt sätt. Men det allt större utbudet ger vardagsdrickarna större möjligheter. Med tillgängligheten ökar konsumtionen det finns det gott om andra bevis på. Kolla bara på hur mycket större godispåsar, läskflaskor och pizzor blivit och i kölvattnet på detta har vi fått ett allt större hälsoproblem.

I Vi i Sollentuna uttrycker talesmanen för systembolaget sin tilltro till den nya iden. En budfirma med utbildad personal ska kräva legitimation, kolla nykterheten på den som tar emot samt göra en helhetsbedömning av läget dit man levererar alkoholen (pågår det någon fest eller annan olämplig aktivitet). Jag har all tilltro till att budet vill göra sitt bästa men är det verkligen ett rimligt krav att ställa på ett ensamt bud att hantera detta. Att lagning förekommer vet vi redan, men vi behöver inte skapa en chans till. Att läget på systemet kan bli hotfullt är väl inte osannolikt men då har man en hel del backup som helt saknas för det ensamma budet.

Speciellt snabb eller flexibel är tjänsten inte. Leveranstiden är minst tre dagar och sker bara under butikens ordinarie öppettider och priset för att få alkoholen levererad till dörren är ganska saftigt. Är detta verkligen vad en kommun med två systembolag behöver som servicesatsning? Vore inte hemleverans från apoteket eller en återuppståndelse av post och bankservice som kraftigt nedmonterats bättre?

1 kommentar:

  1. En provperiod är ju för att just pröva det.

    Jag gissar att det är storkonsumenter som bröllop och företagsfester som främsta användarna. Vad tror du?

    Är detta egentligen någon skillnad mot lokala ombud i glesbygden? Samma problematik fast i storstan.

    Nackdelen är å andra sidan att småkonsumenter kommer köpa lite extra för att få ner det relativa fraktpriset. Men det gör nog glesbygdare också ifall de inte har en naturlig väg förbi systemet/ombuden.

    SvaraRadera